Pistacje

Czy pistacje są zdrową przekąską?

Pistacje (https://www.bee.pl/9235-pistacje) uprawiane początkowo na Bliskim Wschodzie, dzięki wspaniałemu smakowi oraz cennym właściwościom odżywczym szybko stały się bardzo popularne w całej Europie. Obecnie na starym kontynencie, największe uprawy pistacji znaleźć można na terenie Grecji w pobliżu Saloników oraz na wyspie Eginie. Obecnie najczęściej spożywa się je jako przekąskę oraz składnik wielu rodzajów słodyczy np. baklawy. Z pistacji wytwarzany jest też szczególnie zdrowy olej pistacjowy, natomiast drzewa i liście wykorzystuje się do barwienia jedwabiu.

Cenne właściwości pistacji

Dzięki dużej ilości przeciwutleniaczy, pistacje pozytywnie wpływają na procesy starzenia, opóźniając je. Mają niebagatelny wpływ na pracę oczu, dzięki zawartości zeaksantyny oraz luteiny chronią siatkówkę oka oraz zmniejszają ryzyko powstania zwyrodnienia plamki żółtej. Dzięki dużej zawartości żelaza są polecane szczególnie osobom zmagającym się z anemią oraz kobietom borykającym się z bardzo obfitymi miesiączkami. Kobiety docenią ich cenne właściwości szczególnie w okresie zespołu napięcia przedmiesiączkowego, które dzięki ryboflawinie i niacynie łagodzą jego objawy. Wspomagają  i wzmacniają układ odpornościowy, są nieocenioną pomocą w procesie detoksykacji organizmu, wpływają pozytywnie na mięśnie oraz kości człowieka.

Pistacje chronią przed chorobami cywilizacyjnymi

Pistacje zawierają także dużą zawartość witamin z grupy B, dzięki czemu ich spożywanie pozytywnie wpływa na pracę całego układu nerwowego. Zapobiegają depresji, uspokajają oraz łagodzą stres. Warto spożywać pistacje regularnie, bowiem mają one silne właściwości antynowotworowe (dzięki pochodnej witaminy E gamma-tokoferolowi) a także regulują poziom cukru we krwi, przyczyniają się do prawidłowej pracy serca, obniżają też poziom złego cholesterolu we krwi. Ich spożywanie pomaga uniknąć takich chorób jak cukrzyca, miażdżyca czy nadciśnienie.

.Z uwagi na ich sporą kaloryczność (w 100 gramach pistacji znajduje się około 600 kcal) powinny być spożywane z umiarem, jednak regularnie. Z ich spożywania nie powinny rezygnować osoby na diecie bowiem z uwagi na dużą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, dają uczucie sytości na długi czas.

 

 

>>>

Pistacje

Dlaczego warto spożywać pistacje?

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że pistacje wyróżniają się spośród innych orzechów nie tylko właściwościami, ale również wartościami odżywczymi. Nie wszyscy wiedzą, że zawierają one w swoim składzie zeaksantynę oraz luteinę. Ich zadaniem jest wspieranie pracy oczu, a także zmniejszenie ryzyka zwyrodnienia plamki żółtej. Godny uwagi jest również fakt, że omawiane pistacje zawierają najwięcej potasu z wszystkich orzechów dostępnych na rynku. Wspomniany pierwiastek obniża ciśnienie tętnicze.

Pistacje zmieszają ryzyko rozwoju raka

W zupełności wystarczy spożywać od 60 do 70 gramów orzechów każdego dnia. Należy mieć świadomość, że pistacje swoje niezwykłe właściwości antynowotworowe zawdzięczają gamma-tokoferolowi. Pochodna witaminy E skutecznie chroni ona przed rozwojem niektórych nowotworów. Ponadto badacze dostrzegli, że w przypadku osób, które systematycznie spożywały pistacje, bardzo zwiększył się poziom gamma-tokoferolu we krwi. Oznacza to tym samym, że zmniejszyło się także ryzyko rozwoju guzów.

Pistacje wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu, ciśnienia i cukru

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że regularne spożywanie przynajmniej garści pistacji zdecydowanie wpłynie na poprawę funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego. Godny uwagi jest również fakt, że produkt oddziałuje na znaczną poprawę naczyń krwionośnych czy regulację poziomu cukru we krwi. Nie wszyscy wiedzą, że pistacje mają ogromny wpływ na obniżenie poziomu trójglicerydow oraz cholesterolu. Ponadto z badań naukowców jednoznacznie wynika, że w przypadku osób spożywających około 70 gramów omawianych orzechów dziennie, poziom trójglicerydów zmniejszył się o około 10%.

Pozytywny wpływ na oczy


Należy mieć świadomość, że w pistacjach znajdują się zeaksantyna i luteina. W najprostszym możliwym ujęciu są one składnikami plamki żółtej, a także antyoksydantami. Ich zadaniem jest ochrona siatkówki oka przed ewentualnymi uszkodzeniami, które mogłyby zostać wywołane przez wolne rodniki. Oznacza to tym samym, że zdecydowanie zmniejsza się ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej.

>>>

Pistacje

Jakie właściwości posiadają pistacje?

Pistacje ze sklepu bee.pl to wyjątkowo smaczne i zdrowe orzechy. Można znaleźć je w wielu supermarketach, choć najlepiej sięgnąć po te ze sklepu ze zdrową żywnością. Warto poznać liczne właściwości pistacji i zastanowić się nad tym, czy nie warto na stałe włączyć ich do swojego jadłospisu. Dobrze byłoby także poznać zastosowanie pistacji. Możliwości wykorzystania tych wyjątkowych orzechów jest naprawdę sporo. Każdy znajdzie więc coś dla siebie.

Moc witamin i składników mineralnych

Pistacje charakteryzują się właściwościami antyoksydacyjnymi, dzięki czemu zwalczają wolne rodniki. Te zaś są odpowiedzialne za powstawanie wielu schorzeń. Orzechy te okazują się również przydatne w łagodzeniu uciążliwych objawów menopauzy. Nie brakuje w nich cennej dla narządu wzroku luteiny oraz żelaza i wapnia. Ten ostatni składnik mineralny przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu kostno-stawowego. W pistacjach nie brakuje również cynku oraz potasu. Niski indeks glikemiczny sprawia, że orzechy te okazują się dobrą przekąską dla cukrzyków. Układ pokarmowy także może zyskać dzięki spożywaniu pistacji. Zawierają one dużo cennego błonnika, który jest ważny szczególnie dla jelit.

Dodatek do deserów i makaronów

Pistacje nadają się do wszechstronnego wykorzystania. Można ich użyć zarówno do dań na słono, jak i na słodko. Pasują do makaronów, ale można przygotować również pesto na ich bazie. Wreszcie, pistacje stanowią doskonały składnik wielu deserów. Można dodać je do porannej porcji owsianki bądź kaszy jaglanej. Na bazie pistacji można również przygotować niezwykle smaczne i zdrowe masło pistacjowe. Można serwować je zarówno z pieczywem, jak i wykorzystać do ciast. Stanowi ono także dodatek do koktajli. Ważne jest to, aby wybrać pistacje wysokiej jakości. Najlepiej wybierać te ekologiczne i niesolone. Zawierają one bowiem najwięcej cennych dla zdrowia składników. Charakteryzuje je także wyjątkowy smak, który ma szansę przypaść do gustu każdemu.

 

>>>